poniedziałek, 7 listopada 2016

3. Jak ograniczyc spozywanie slodyczy?

Większość z nas, zdaje sobie sprawę, że cukier to zło. Jednak nie wszyscy chcą go unikać, czy stosować zdrowsze zamienniki (takie jak np. syrop klonowy, miód, cukier kokosowy, erytrol, stewia, ksylitol) Badania pokazały, że Polacy spożywają dwa razy więcej cukru niż rekomenduje Światowa Organizacja Zdrowia. Często nawet nieświadomie sięgamy po produkty z dużą ilością cukru w składzie i innym zbędnymi dodatkami.

Gdzie jest ukryty cukier?

- Konfitury i dżemy (posiadają tylko około 2% cukru pochodzącego z owoców, reszta to zwykły cukier)
- Pieczywo (może sięgać nawet do 60% cukru)
- Płatki śniadaniowe (zawierają nawet do 30% cukru)
- Ketchup (27% cukru)
- Lody mleczno - owocowe (około 15% cukru)
- Jogurt owocowy (15% cukru)
- Sosy sałatkowe (około 10% cukru)


W maju lub kwietniu, w mojej głowie pojawił się dziwny, ale jeden z najlepszych pomysłów w moim życiu! Postanowiłam jak najbardziej się tylko da wyeliminować słodycze z mojego codziennego jadłospisu. Kiedy powiedziałam o tym najbliższym, większość z nich machnęła ręką i była raczej na 100% pewna, że nie wytrwam w tym dość długo. Sama nie byłam do końca przekonana czy dam radę, każdego dnia musiałam zjeść coś słodkiego, a tu nagle wpadłam na pomysł, by z dnia na dzień wyeliminować pyszne cukierki, batoniki i mięciusie żelki z mojej diety. Co prawda mogłam zrobić to stopniowo, jedząc je co drugi dzień, a później ograniczać do jeszcze mniejszych i rzadziej spożywanych porcji. Jednak dzięki temu, że postawiłam sobie dość wysoko poprzeczkę, miałam więcej motywacji i chęci, by brnąć w to dalej, nie poddawać się i udowodnić wszystkim, że dam radę. Na początku walki jadłam bardzo dużo owoców, brakowało mi ociekających syropem glukozowym i cukrem batoników, więc z każdą napływającą mnie chęcią zjedzenia czegoś niedozwolonego, sięgałam po owoce, jednak wiem, że nie było to najlepszym rozwiązaniem . Później zaczęłam szukać zdrowszych alternatyw dla różnego rodzaju ciast i innych niezdrowych przysmaków. Z każdym miesiącem było mi coraz łatwiej, teraz jem o wiele więcej warzyw niż owoców, wcale nie tęsknie za słodkim smakiem. Jako nagrodę za dzielną walkę przez cały tydzień, w wybrany dzień weekendu pozwalam sobie na grzeszki, na jakie w danej chwili mam ochotę. Wiadome jest to, że nie jesteśmy w stanie wyeliminować całkowicie cukru z naszego życia. Nasz organizm potrzebuje cukru do prawidłowego funkcjonowania (jednak nie takiego z cukiernicy czy lodów). Potrzebny jest nam cukier prosty (glukoza) , który znajdziemy np. w owocach.

10 Rad jak ograniczyć słodycze:

1. Regularne jedzenie posiłków - Dzięki temu nie będzie ani chęci, ani czasu na podjadanie między posiłkami.
2. Zbilansowana dieta - Spora ilość błonnika, węglowodanów złożonych, warzyw i owoców przyczyniają się do tego, że nasza chęć na słodkie jest mniejsza.
3. Picie około 2 litrów wody - Oczyszcza ona organizm i dzięki niej możemy odróżnić głód od pragnienia, co skutkuje nie przejadaniem się i uniknięciem napadów głodu.
4. Picie herbat ziołowych - Szczególnie mięty, która niweluje pragnienie na słodycze.
5. Jedzenie słodkich śniadań - Niektórzy po nich mają jeszcze większą ochotę na słodkie, w moim przypadku działa to odwrotnie.
6. Pozbycie się słodyczy z domu - Kiedy przyjdzie ochota na pyszne żelki nie będzie ich pod ręką.
7. Przygotowanie posiłków dzień przed - Zapobiegnie to niepotrzebnym zastanawianie się czym mamy co zjeść na kolejny posiłek, dzięki temu unikniemy zbędnego podjadania niezdrowych przekąsek.
8. Ograniczenie słonych potraw - Sól wzmaga apetyt na słodkie.
9. Aktywność fizyczna - Dzięki niej przez zmęczenie i zajęty czas nie będziemy mieli czasu na myślenie o cukrze.
10. Dziesiąte przykazanie mówi o tym, że jeżeli cukru dużo jesz to Twoje zdrowie i kondycja słaba jest!


~ Vicky ~

3 komentarze:

  1. Bardzo przydatny post! staram się ograniczyć jedzenie słodyczy i ogólnie niezdrowego jedzenia. Fajny pomysł z tym jedzeniem słodkich śniadań.
    Mój blog - kliknij! <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę ciekawy post. Daje do myślenia, zwłaszcza, że ja jako szczupła osoba (nie wysportowana, po prostu mam to w genach) w ogóle nie myślę o tym, że to nie zdrowe, często jem słodycze, słone przekąski, czy fast foody tylko po to by przytyć. Tak, ludzie mają nie tylko problem z otyłością, ale o nas-tych za szczupłych mało kto mówi. Mimo wszystko dobrze, że o tym piszesz, na pewno pomożesz wielu osobom, a i ja może sobie przemyślę co nieco i zacznę zdrowiej się odżywiać, przy okazji tak by móc przytyć :).
    Pozdrawiam serdecznie ^^.
    Panda
    pandamowi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Moim sposobem na ograniczenie słodyczy jest zastąpienie ich owocami lub zrobienie ich samemu, w zdrowszej wersji w domu. Przyzwyczaiłam się też do nie słodzenia większości produktów jak herbata, czy naleśniki:D

    Zapraszam klik💓

    OdpowiedzUsuń